Liefde voor de kunst
Hoewel Ingrid Blans al sinds haar vroege jeugd een grote liefde voelt voor de kunst en als tiener haar eerste schreden op het verzamelaarspad zette, legt ze zich er pas sinds enkele jaren bij neer dat ze toch een echte verzamelaar is. ‘Een kunstverzamelaar is voor mij iemand met een ongelimiteerd budget, die ervoor zorgt dat kunstenaars hun werken kunnen maken. Zo’n rol heb ik mezelf nooit toebedacht.’ En toch is Blans een verzamelaar in al haar vezels. Iemand die zich graag omringt met voorwerpen die met liefde, vakmanschap en gevoel voor schoonheid zijn gemaakt. En iemand die soms een verleiding niet kon weerstaan en daarvoor iets anders moest laten.
Persoonlijke betrokkenheid
De collectie van Blans is ontstaan in een periode van ruim zestig jaar en is meegegroeid met haar leven en met de ontwikkelingen in de kunst. In haar jonge jaren werd ze gegrepen door vrijheidsdrift in het werk van kunstenaars als Lucebert, Kees van Bohemen en Serge Vandercam, die in hun spontane, abstracte werken uitdrukking gaven aan een nieuw, naoorlogs elan. In de loop der jaren is ze zich meer gaan toespitsen op actuele tekeningen en grafiek van veelal Nederlandse kunstenaars. Toen zij in 2007, na een periode van wonen en werken in Den Haag, in Enschede terugkwam, konden veel kunstenaars in die stad op haar belangstelling rekenen. De persoonlijke betrokkenheid bij de kunstenaars van wie ze werk kocht, loopt als een rode draad door haar collectie heen.
Renie Spoelstra, Recreatiegebied #9, 2003, houtskool op papier, Rijksmuseum Twenthe - Collectie Wilploo
Over de Collectie Wilploo
In een periode van tien jaar schonk Ingrid Blans ruim 350 werken van hedendaagse kunstenaars aan Rijksmuseum Twenthe. Aan deze schenkingen, die voornamelijk bestaan uit werken op papier, zijn in de afgelopen jaren verschillende deelpresentaties gewijd. Met de aankomende tentoonstelling wordt de collectie voor het eerst op grote schaal getoond. Naast werken die aan RMT zijn geschonken, bevat de tentoonstelling ook werken die Blans zelf in bezit heeft.
Raquel Maulwurf, Beirut 12 VII - 14 VIII '06, 2006, houtskool en oilstick op doek, Rijksmuseum Twenthe - Collectie Wilploo